Alternatieve routes

De 17 kilometer lange Gotthardtunnel. We zijn blij dat hij er is maar nog blijer als we er doorheen zijn. Meestal zijn we niet de enige namelijk en dus staat er nog wel eens een file vóór de tunnel. Een rij auto’s in de tunnel is niet zo veilig. Het gevolg is wel dat je soms urenlang wacht voor de ingang. Dit zijn 8 alternatieve routes om de Gotthardtunnel te mijden.

Belangrijk om te weten is dat de tunnel altijd de snelste optie is zonder drukte. De minste drukte is ‘s ochtends vroeg of juist later op de dag. Doordeweeks is het doorgaans ook rustiger tijdens de vakantieperiodes.

Wie slim denkt te zijn en vanuit het noorden vlak voor de Gotthardtunnel afslag Wassen pakt, en er dan bij Göschenen weer op wil om zo de file te omzeilen, komt bedrogen uit. De oprit Göschenen wordt op drukke dagen namelijk afgesloten. Dan is het gewoon weer helemaal terug en achteraan aansluiten!

Tunnel gesloten

Soms is de tunnel gesloten voor werkzaamheden of om bijzonder vervoer door te laten. Iedere woensdag van 23.00 tot donderdag 01.00 uur is de tunnel dicht voor bijzonder vervoer. Die afsluiting kan soms uitlopen. Kijk voor exacte tijden van de afsluitingen voor werkzaamheden op deze site van de tunnel.

Kijk ook even naar de verkeersprognose voor Zwitserland.

De Gotthardpas

Als de wachttijd oploopt naar een uur kan je de pas overwegen want die kost je drie kwartier tot een uur meer reistijd. De pas is van mei tot oktober open. Het is een hele mooie route en dat is ook wat waard. Zorg dat je op tijd de snelweg af gaat. Houdt er wel rekening mee op drukke dagen ook de pas er niet rustiger op wordt en dat auto’s met caravans de boel dan aardig ophouden.

Onthoud: 1 km file = 10 minuten wachttijd. Wordt de wachttijd meer dan een uur dan is omrijden via de pas het overwegen meer dan waard.

San Bernardinopas en tunnel

Het tweede alternatief voor de Gotthardtunnel is de Bernardinopas en tunnel. Voor deze route moet je veel eerder een beslissing nemen. Vanuit het noorden moet je na Basel op de borden letten en van uit het zuiden even na Bellinzona. Deze route duurt echt een heel stuk langer, zo’n anderhalf uur extra en als het echt goed vast staat voor ‘San Gottardo’ loopt het ook hier snel vol. Vermeldenswaardig is nog dat deze pas al door de Romeinen gebruikt en is vernoemd naar de heilige Bernardinus van Siena. 

Simplonpas

Minder bekend is de Simplonpas (Passo del Sempione) ten westen van de tunnel. Rij dan via Bern, Vevey en Martigny het Rhonedal in en ga vanaf Brig binnendoor de Simplonpas over. Dit is een prima berijdbare pas waarna je bij het Lago Maggiore uit komt. Je zou ook nog Vevey kunnen vermijden en via Thun rijden en dan met de autotrein bij Kandersteg om zo bij Brig uit te komen.

Grote Sint Bernardpas/tunnel

Aan de westkant ligt ook de Sint Bernardpas en tunnel en die laatste is in de winter vaak open. Rij weer via Bern, Vevey en Martigny het Rhone-dal in. Je komt dan uiteindelijk bij Aosta uit in Italië. Over de weg kan alleen van begin juni tot eind oktober worden gereden, in de winter is de weg afgesloten want het hoogste punt ligt op meer dan 2.400 meter. Onder de pas ligt op 1900 meter hoogte de Grote Sint-Bernhardtunnel waar de meeste mensen gebruik van maken.

De Mont Blanctunnel

Dit is een bekende tunnel voor de meeste mensen maar je moet dan wel via Frankrijk. Voor de  Mont Blanctunnel rij je via Martigny en dan via de (lage) Col de la Forclaz en Argentiere naar Chamonix. In de winter moet je dan wel de andere kant van het meer van Geneve pakken.

Als je door de Mont-Blanctunnel bent kom je bij Courmayeur in het Aostadal van Italië uit. Maar net als voor de Gotthard geldt dat het ook erg druk voor de Mont-Blanctunnel kan zijn. Je herinnert je vast nog wel het ernstige ongeval een aantal jaar geleden dat veel mensen het leven kostte.

De Fréjustunnel

Als je deze tunnel wilt nemen moet je ook door Frankrijk maar is je bestemming Turijn dan kan het interessant zijn, ook in de winter. De route is omrijden en kost extra geld voor de tol maar hij is wel snel. Vanuit Frankrijk rij je tot vlak voor de tunnel over de snelweg en als je er weer uit bent ligt de autostrada op je te wachten. Ook valt de wachttijd op drukke dagen mee.

Splugenpas

Oostwaarts treffen we de Splugenpas, die kan handig zijn als je naar het Comomeer moet. Maar ook dit is zeker geen snellere route. Je bent een tijd in de weer berg op en af. Maar de vergezichten maken veel goed.

Stelviopas

Veel langere alternatieven zijn er ook via Zwitserland naar Italië te rijden zoals de route via de Stelviopas en de Munt La Scheratunnel (als je naar Livigno of Bormio gaat). Maar wie snel naar Italië wil ontkomt eigenlijk niet aan de Gotthardtunnel. Het goede nieuws is, hij wordt tweebaans, maar dat gaat nog wel even duren.

Meer tips voor de autorit naar en in Italië.

Drukke dagen op de Brennerpas

Uiteraard kan je ook nog via de Brennerpas met de vlam in de pijp naar Italië. Bekijk dit handige schema wanneer precies de drukke dagen zijn.

Handige weetjes voor onderweg

Met de auto naar Noord-Italië; Wat moet er in de auto verplicht mee?

Binnen Euro zijn er een aantal zaken die je verplicht bij je moet hebben wanneer je met de auto op reis gaat. Voor Italie gelden een aantal specifieke regels.

  • Gevarendriehoek – Het is verplicht een gevarendriehoek in de auto te hebben.
    • Gebruik van een gevarendriehoek bij pech of een ongeval is alleen verplicht als de auto niet tijdig zichtbaar is voor het overige verkeer (bijvoorbeeld in het donker als de achterlichten defect zijn, bij slecht zicht, of vanwege een bocht of heuvel).
    • Plaats de gevarendriehoek op snelwegen ongeveer 100 m en op overige wegen ongeveer 50 m achter de auto.
  • Veiligheidsvest – Zowel de bestuurder als de passagiers van een auto zijn verplicht een reflecterend veiligheidsvest te dragen als ze buiten de bebouwde kom in het donker of bij slecht zicht vanwege pech of een ongeval de auto moeten verlaten.
    • In Europa moet een reflectievest voldoen aan de norm EN 20471:2013 (fluorescerend geel, oranje of rood en voorzien van retro-reflecterende banen).

Vermijd Zwarte Zaterdagen

Maar pas op voor de gevreesde “zwarte zaterdagen”. Dit zijn dagen waarop vakantieverkeer zijn hoogtepunt bereikt. Raadpleeg verkeersinformatie voordat je vertrekt en vermijd reizen op deze dagen indien mogelijk. Als je toch moet reizen, vertrek dan vroeg in de ochtend of laat in de avond om de drukte te vermijden en rustig van de reis te genieten. Onze wisseldagen zijn daarom ook op zondagen, dit om de drukte een beetje te verspreiden.

Elektrisch rijden in Noord-Italië

Met de auto naar Noord-Italië met een elektrische of hybride auto?

Dat is tegenwoordig geen probleem meer. Italië beschikt over ongeveer 3.000 oplaadpunten. De meeste vind je in het noorden en in de grotere steden. Hoe verder je naar het zuiden gaat hoe minder oplaadpunten er momenteel nog zijn. Via deze handige site’s kun je kijken waar de oplaadpunten in je omgeving te vinden zijn. Kijk op enelx.com en chargemap.com hier vind je een kaart met daarop de laadpunten voor elektrische auto’s.

 

Vergeet onderweg niet

Terwijl je over de wegen van Noord-Italië rijdt, geniet je van adembenemende landschappen, pittoreske dorpjes en heerlijk eten. Vergeet niet om onderweg te stoppen bij charmante rustplaatsen en tankstations. Proef de heerlijke lokale gerechten en neem de tijd om te ontspannen en te genieten van de Italiaanse gastvrijheid.

Adresgegevens:

Camping International
Via Osteno 32
22018 Porlezza, Como, Italie

  • Met de auto: denk aan het tolvignet! In Nederland te koop bij de ANWB, maar je kunt het vignet uiteraard ook kopen bij de tankstations vlak voor de grensovergang in Duitsland!
  • Met het vliegtuig kun je het beste voor 1 van de vliegvelden van Milaan kiezen. Vanuit Milaan gaat er vaak een trein of snelbus naar Lugano (Zwitserland). Vanuit Lugano rijdt er een bus naar Porlezza, vanaf de bushalte (centrum) is het nog een 1,5 km lopen naar de camping.
  • Met de trein reis je comfortabel naar Lugano (Zwitserland). Vanuit Lugano rijdt er een bus naar Porlezza, vanaf de bushalte (centrum) is het nog een 1,5 km lopen naar de camping.